Kursplan för Transformativ speldesign 2
Transformative Game Design 2
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD317
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Speldesign A1F
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2021-11-03
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Kandidatexamen samt Introduktion till transformativ speldesign, 7,5 hp. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier relaterade till implementation av transformativ analog speldesign, inklusive logistik och säkerhet.
- Designa workshops, använda spelande och implementering: Designa, uppleva, iterera och analysera workshops och implementeringsstrategier för transformativa analoga spel med specifika utvecklingsrelaterade mål.
- Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om implementering av transformativ analog speldesign för specifika målgrupper i olika format.
Innehåll
Detta är en påbyggnadskurs till tidigare kurser i transformativ speldesign (Introduktion till transformativ speldesign, Transformativ speldesign 1). Kursen går igenom logistiken vid genomförandet av små- och storskaliga rollspel från början till slut. Kursens tonvikt ligger på de strukturer som förstärker överföringen av insikter, färdigheter och mål från lek/spel till andra sammanhang. Kursen fokuserar på intentionalitet, att ta medvetna speldesignbeslut, till exempel specifika workshopintegreringar, tillgänglighet och andra aspekter relevanta för speldesignen. Kursen tar upp praktiska aspekter av implementering inklusive "hands on" spelledande och en introduktion till skapandet och upprätthållandet av spelcommunities som betonar deltagarnas emotionella och fysiska trygghet. Studenterna kommer att skapa både en implementeringsplan och en vetenskapligartikel.
Undervisning
Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, korta föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.
Examination
Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2023
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
All kurslitteratur finns tillgänglig online på kurssidan i Studium. På kurssidankan studenter även hitta videos och rekommenderad litteratur, utöver denna lista.
-
Baird, Josephine;
Bowman, Sarah Lynne;
Hugaas, Kjell Hedgard
Liminal Intimacy: Role-playing Games as Catalysts for Interpersonal Growth and Relating
Edition Donau-Universität Krems, 2022
The Magic of Games (Eds. N. Koenig, N. Denk, A. Pfeiffer and Th. Wembacher)
s. 169-171
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Immersion and Shared Imagination in Role-Playing Games
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
(2018) s. 379-394Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Social Conflict in Role-playing Communities : An Exploratory Qualitative Study
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2013) nr. 4 s. 17-18Obligatorisk
-
Geneuss, Katrin
The Use of the Role-playing Technique STARS in Formal Didactic Contexts
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2021) nr. 11 s. 114-131Obligatorisk
-
Järvelä, Simo
How Real is Larp?
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
(2019) s. 22-24Obligatorisk
-
Levin, Hilda
Metareflection
Helsinki: Solmukohta (Nordiclarp.org), 2020
s. 63-75
Obligatorisk
-
Lukka, Lauri
The Psychology of Immersion
Ingår i:
The cutting edge of nordic larp : Knutpunkt 2014Malmö: Knutpunkt, 2014
(2014) s. 81-92Obligatorisk
-
Montola, Markus
Role-playing as Interactive Construction of Subjective Diegeses
Denmark: Projektgruppen KP03 (Knutepunkt), 2003
In: As Larp Grows Up - Online article (Eds. M. Gade, L. Thorup, M. Sander)
s. 82-89
Obligatorisk
-
Montola, Markus;
Saitta, Eleanor
The Art of Steering: Bringing the Player and the Character Back Together
Copenhagen, Denmark: Rollespilsakademiet, 2015
In The Knudepunkt 2015 Companion Book (Charles Bo Nielsen, Ed.)
s, 94-105
Obligatorisk
-
Pohjola, Mike
Dragonbane Memories
Nordiclarp.org, August 18, 2021
Obligatorisk
-
Teteau-Surel, Leila
10 Steps for Integrating Transformative Experiences
Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021
Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices - On Line Article
s. 117-124 (Red. Kari Kvittingen Djukastein, Marcus Irgens, Nadja Lipsyc och Lars Kristian Loeveng Sunde)
Obligatorisk
-
Vejdemo, Susanne
Play to Lift, Not Just to Lose
Nordiclarp.org, 2018
Obligatorisk
-
Westborg, Josefin;
Nordblom, Carl
Do You Want to Play Ball?
Knutepunkt, Oslo, Norway, 2017
In: Once Upon a Nordic Larp - Free Access
s. 130-140 (Red. Martine Svanevik, Linn Carin Andreassen, Simon Brind, Elin Nilsen och Grehe Sofie Bulterud Strand)
Obligatorisk
-
Whitton, Nicola
Digital games and learning : research and theory
New York: Routledge, 2014
Urval: s. 104-108
Obligatorisk
All kurslitteratur finns tillgänglig online på kurssidan i Studium.
På kurssidankan studenter även hitta videos och rekommenderad litteratur, utöver denna lista.