Kursplan för Introduktion till transformativ speldesign
Introduction to Transformative Game Design
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD315
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Speldesign A1N
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2021-11-03
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2022
-
Behörighet:
Kandidatexamen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Uppvisa kunskap om fältet: Diskutera ämnesområden, teman och teorier som rör design av transformativa analoga spel, rollspelsstudier och andra tvärvetenskapliga fält.
- Använda spelande, design och speltestning: Utforma, spela, iterera och kritisera transformativa analoga spel med specifika utvecklingsrelaterade mål.
- Visa förmåga att skriva akademiskt, professionellt och reflekterande: Skriva texter och annat kommunikationsmaterial om design av transformativa analoga spel i olika format för specifika målgrupper.
Innehåll
Kursen fokuserar på analoga rollspel som innehåller improviserade och medskapade karaktärsporträtteringar, byggandet av världar och andra fiktiva representationer som utgår ifrån deltagarna. Kursen ger en översikt av de teoretiska och praktiska grunderna för spelandet som medium för individuell och social utveckling. Utgångspunkten är en bred bakgrund av teoretiska områden, till exempel psykologi, lek- och spelforskning, berättande, kreativitetsforskning, konflikthantering och transformativt ledarskap. Genom att utforma, speltesta och analysera analoga rollspel får studenterna möjlighet att omsätta teorierna i praktiken. Därutöver ska studenterna skriftligen reflektera över och rapportera sina resultat. Kursen ger grundläggande och praktiska kunskaper för att studenterna ska utveckla sina färdigheter inom dessa områden för att sedan kunna bygga vidare på.
Undervisning
Kursen undervisas med hjälp av gruppdiskussioner, korta föreläsningar och gruppmöten som schemaläggs flexibelt. Läromedlen kan vara något av följande, eller samtliga dessa: videoinspelningar, vetenskapliga artiklar, populärvetenskapliga texter, speldesigndokument m.m. Studenterna skapar konkreta projekt relaterade till speldesign (främst analoga rollspel), enskilt eller i grupp, och spelar och testar sina spel. När det efterfrågas, visar studenterna upp resultaten och diskuterar dessa med övriga studenter, läraren och andra gästföreläsare eller relevanta personer. Återkoppling och handledning på skrivandet ges under hela kursens gång.
Examination
Bedömningsgrunden utgörs av att studenterna aktivt deltar i kursrelaterade aktiviteter, presenterar sina framsteg genom överenskomna inlämningar och följer deadlines. Därutöver ska studenterna ha regelbundna träffar med läraren, följa givna instruktioner och uppträda professionellt under hela kursen. Bedömningsmaterialet inkluderar muntliga och skriftliga inlämningar.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kant ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstärnming från studier under en begränsad tid.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteratur
All kurslitteratur i den här listan finns tillgänglig för studenter, på kurssidan i lärplattformen Studium.
1. Titlar med flertalet artiklar eller kapitel
För att hitta specificerade artiklar, se under "3. Artiklar och kapitel"
-
Bushyager, Misha;
Stark, Lizzie;
Westerling, Anna
#Feminism : a nano-game anthology
London: Pergane Press, 2017
7 artiklar/kapitel. Se separata poster
Obligatorisk
-
Arbjørn, Jesper Heebøll
Koljonen, Johanna
Larp design : creating role-play experiences
Kbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
4 artiklar. Se separata poster.
Obligatorisk
-
Bean, Anthony M.;
Daniel, Emory S.;
Hays, Sarah A.
Integrating geek culture into therapeutic practice : the clinician's guide to geek therapy
Fort Worth, Texas: Leyline Publishing, Inc., 2020
1 artikel. Se separat post.
Obligatorisk
-
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]
2008-
3 artiklar. Se separata poster.
Obligatorisk
-
Nordiclarp.org
Nordiclarp.org,
Nordic Larp Web Magazine - open access
Flera artiklar. Se separata poster.
Obligatorisk
-
Zagal, José P.;
Deterding, Sebastian
Role-playing game studies : transmedia foundations
New York: Routledge, 2018
Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet
3 kapitel. Se separata poster.
Obligatorisk
2. Om akademiskt skrivande, metod och formalia
-
Academic Writing
University of Leeds,
Academic Writing - On Line Article
Obligatorisk
-
Author-Date: Sample Citations
Ingår i:
The Chicago manual of style online [Elektronisk resurs]17th ed.: Chicago: University of Chicago Press, 2017
Obligatorisk
-
How to Write a Research Paper - A Beginners Guide
Scribbr.com,
Obligatorisk
-
Purdue Online Writing Lab (OWL)
Purdue University,
Obligatorisk
-
The Rhetorical Triangle:Making Your Communications Credible and Engaging
Mind Tools,
Obligatorisk
-
The Toulmin Method
Colorado State University / The WAC Clearinghouse,
3. Artiklar och kapitel - komplett lista
-
Baird, Josephine
Role-playing the Self : Trans Self-Expression, Exploration, and Embodiment in (Live Action) Role-playing Games
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2021) nr. 11 s. 94-113Obligatorisk
-
Beltrán, Strix
Möbius
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
s. 15-16
Obligatorisk
-
Beltrán, Whitney
Yearning for the Hero Within: Live Action Role-Playing as Engagement with Mythical Archetypes
Los Angeles, CA: Wyrd Con, 2012,
Article in Wyrd Con Companion Book 2012 - free access
s. 89-96
Obligatorisk
-
Björk, Staffan;
Zagal, José P.
Game Design and Role-playing Games
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
(2018) s. 323-336Obligatorisk
-
Boss, Emily Care
Ma, Can I Help You With That
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
s. 61-62
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne
Curtain Call
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
s. 71-72
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne;
Hedgard Hugaas, Kjell
Magic is Real: How Role-playing Can Transform Our Identities, Our Communities, and Our Lives
Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021
Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices - Online Article, Open Access
s. 52-74
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne;
Hedgard Hugaas, Kjell
Transformative Role-play: Design, Implementation, and Integration
Nordiclarp.org, 2019
Transformative Role-play - Full Article
Obligatorisk
-
Bowman, Sarah Lynne;
Lieberoth, Andreas
13: Psychology and Role-playing Games
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
(2018) s. 235-264Obligatorisk
-
Bushyager, Misha;
Stark, Lizzie;
Westerling, Anna
Front Matter
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
Obligatorisk
-
Bushyager, Misha;
Stark, Lizzie;
Westerling, Anna
How to Play
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
Obligatorisk
-
Cazeneuve, Axiel
Larp as Magical Practice: Finding the Power-From-Within
Nordiclarp.org, 2021
Larp as Magical Practice - Full Article
Obligatorisk
-
Connell, Megan;
Kilmer, Elizabeth D.;
Kilmer, Jared N.
Tabletop Role Playing Games in Therapy
Ingår i:
Integrating geek culture into therapeutic practice : the clinician's guide to geek therapyFort Worth, Texas: Leyline Publishing, Inc., 2020
Kapitel 5. S. 75-94
-
Diakolambranou, Elektra
The Psychotherapeutic Magic of Larp
Oslo, Norway: Knutepunkt, 2021
On Line Article in The Book of Magic: Vibrant Fragments of Larp Practices
s. 95-113
Obligatorisk
-
Illeris, Knud
An Overview of the History of Learning Theory
Ingår i:
European journal of education : research, development and policiesObligatorisk
-
Jones, Kat;
Holkar, Mo;
Kemper, Jonaya
Designing for Intersectional Identities
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
(2019) s. 167-173Obligatorisk
-
Kemper, Jonaya
More Than a Seat at the Feasting Table
Nordiclarp.org, 2018
More Than a Seat at the Feasting Table - Full Article
Obligatorisk
-
Kemper, Jonaya
Slumber Party
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
s. 19-20
Obligatorisk
-
Kemper, Jonaya
Wyrding the Self
Nordiclarp.org, 2020
Wyrding the Self - Full Article
Obligatorisk
-
Koljonen, Johanna
An Introduction to Bespoke Design
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
(2019) s. 25-29Obligatorisk
-
Learning and Role-Playing Games
Hammer, Jessica;
To, Alexandra;
Schrier, Karen;
Bowman, Sarah Lynne;
Kaufman, Geoff
Ingår i:
Role-playing game studies : transmedia foundationsNew York: Routledge, 2018
(2018) s. 283-299Obligatorisk
-
Leonard, Diana;
Janjetovic, Jovo;
Usman, Maximilian
Playing to Experience Marginalization : Benefits and Drawbacks of Dark Tourism in Larp
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2021) nr. 11 s. 25-47Obligatorisk
-
Montola, Markus
The Invisible Rules of Role-playing : The Social Framework of Role-playing Process
Ingår i:
International journal of role-playing [Elektronisk resurs]2008-
(2008) nr. 1 s. 22-36Obligatorisk
-
Nielsen, Martin;
Andresen, Martin
The Mixing Desk of Larp
Larp Writer Summer School, 2016
Obligatorisk
-
Page, Craig
Playing With Myth: Applying Mythic Imagination to Live Action Role-Play
Los Angeles, CA: Wyrd Con. 2014, 2014
Wyrd Con Companion Book 2014 - free access/PDF
s. 60-67
Obligatorisk
-
Pettersson, Juhana;
Stenros, Jaakko
Engines of desire : larp as the art of experience
[Helsinki]: Pohjoismaisen roolipelaamisen seura, [2021]
Obligatorisk
-
Pohjola, Mike
Autonomous Identities: Immersion as a Tool for Exploring, Empowering, and Emancipating Identities
Ropecon ry, 2004
Chapter in Beyond Role and Play
s. 81-96
Obligatorisk
-
Rusch, Doris;
Phelps, Andrew M.
Existential Transformational Game Design : Harnessing the Psychomagic of Symbolic Enactment
Ingår i:
Frontiers in psychology [Elektronisk resurs]2010-
(2020) nr. November, 4Obligatorisk
-
Salen, Katie;
Zimmerman, Eric
Defining Culture
Ingår i:
Rules of play [Elektronisk resurs] : game design fundamentalsJohanneshov: TPB, 2011
(2004) s. 505-513Obligatorisk
-
Towsner, Henry Piers;
Li, J.
Describing What Actually Happens During the Larp
Ingår i:
Larp design : creating role-play experiencesKbh.: Landsforeningen Bifrost, 2019
(2019) s. 61-67Obligatorisk
-
VanDeCarr, Paul
Storytelling and Social Change: A Guide for Activists
Working Narratives,
Obligatorisk
-
Wei, Eva
How to Be Ava White
Ingår i:
#Feminism : a nano-game anthologyLondon: Pergane Press, 2017
s. 52-53
Obligatorisk
-
Westborg, Josefin
Documentation of Larp Design
Nordiclarp.org, 2022
Documentation of Larp Design - Full Article
Obligatorisk
All kurslitteratur i den här listan finns tillgänglig för studenter, på kurssidan i lärplattformen Studium.