Nyheter
The Games & Society Lab Speaker Series: Henrike Lode
2021-04-28
The Games & Society Lab is happy to announce the first episode of our new Speaker Series!
The series invites practitioners and researchers in and around game design to present their work, thoughts, and process. In this first episode, Henrike Lode talks about perseverance, experimental prototyping and some of the joys and challenges of being a game developer.
Henrike Lode aka Riker is a programmer, game designer and lecturer at the University of the Witwatersrand. In "Seek Discomfort" she talks about perseverance, experimental prototyping and some of the joys and challenges of being a game developer. She also talks about some of the recent games she has made, as part of an ambition to make 12 games in a year.
Check out some of Henrike’s games at: https://riker.itch.io
The Games & Society Lab Speaker Series invites practitioners and researchers in and around game design to present their work, thoughts, and process. The goal of the series is to illuminate different perspectives and approaches to game design, and to inspire and excite the next generation of game designers.
A total of three episodes are planned for the spring, released over the next two months.
-
SkillMill presenteras på internationella konferenser
SkillMill är en app som hjälper studenter identifiera, förstå och kommunicera deras "soft skills". Appen utvecklades av flera nordiska universitetsrepresentanter med speldesignstudenter och projektledare från Institutionen för speldesign med medel från Erasmus+ programmet.
-
Speldesign på Almedalsveckan
Kom och lyssna på en eller alla seminarier som Institutionen för speldesign medverkar i under Almedalsveckan 2022.
-
Co-creation of a Serious Game About Radiotherapy
Institutionen för speldesign och Institutionen för kvinnor och barns hälsa vid Uppsala universitet skapade tillsammans ett seriöst spel för barn som genomgår strålbehandling för cancerbehandling. Projektet har fått mycket uppmarksamhet i medier.
-
Alumni Days 9-10 december
Träffa tidigare speldesignstudenter och höra hur deras karriärer har utvecklats efter de lämnade oss.
-
Grattis, Professor Doris Rusch!
Installation av nya professorer vid Uppsala universitet äger rum under veckan och där installeras vår egen första professor i speldesign, Professor Doris Rusch--Grattis!
-
Game Devs of Color Expo: Kayode Shonibare-Lewis talar 25 sept, 2021
En av talarna vid Game Devs of Color Expo, September 25, 2021 undervisar vid Institutionen för speldesign, Kayode Shonibare-Lewis.
-
Upptalk med Professor Doris Rusch
Lyssna på Uppsala universitets första professor i speldesign, Professor Doris Rusch, i Upptalk Weekly, 16 november, kl 12-12.30: "Game Design, Witches and Transformation".
-
Spel som skapar mening-intervju med Doris Rusch, forskare och universitetslektor
Doris Rusch, forskare och universitelektor vid Institutionen för speldesign på Campus Gotland, berättar hur vi kan skapa spel som väcker tankar och djupa, meningsfulla upplevelser.
-
Co-creative game design at TEDx Uppsala University
Patrick Prax från institutionen för speldesign var en av de sju utvalda talarna på förra årets TEDx Uppsala University. Hans föredrag "The Players make the Game – Co-creative Game Design" handlade om hur spel medskapas av sina spelare och diskuterade möjligheter och faror med detta.
-
Game Educators Summit 2017
HEVGA arbetar för att expandera internationella mål i samarbete med Uppsala universitet och Gotland Game Conference.
-
Sommarskola 2016 med fokus på bättre hälsa genom spelutveckling
Inom ramen för EIT Health, ett hälsoforskningsinriktat konsortium på EU-nivå där Uppsala universitet har en ledande roll, arrangeras i år sommarskola i Visby. Under kursen ska studenter från olika ämnesbakgrund få utveckla spelkoncept som syftar till att främja en sundare livsstil.
-
Lecture: "Playing with Perspective: Metareflection and Immersion in Embodied Role-playing” by Hilda Levin
Nytt avsnitt i vår serie Tranformative Play Initiative Event! Eventet hålls som vanligt online på engelska och mer information hittar du här.
-
Event: "Forgotten Gems: Early Role-playing Game Theory" by J. Tuomas Harviainen
Nytt avsnitt i vår serie Tranformative Play Initiative Event! Eventet hålls som vanligt online på engelska och mer information hittar du här.
Vit bakgrund med en abstrakt akvarellillustration, text som skrivs ut i eventet på länken nedan.
-
Event: Restorying Trans Game Studies: Playing with Memory, Fiction, and Magic for Transformative Identity Work
Nytt avsnitt i vår serie Tranformative Play Initiative Event! Eventet hålls som vanligt online på engelska och mer information hittar du här.
Vit bakgrund med en abstrakt akvarellillustration, text som skrivs ut i eventet på länken nedan.
-
SkillMill presenteras på internationella konferenser
SkillMill är en app som hjälper studenter identifiera, förstå och kommunicera deras "soft skills". Appen utvecklades av flera nordiska universitetsrepresentanter med speldesignstudenter och projektledare från Institutionen för speldesign med medel från Erasmus+ programmet.
-
Transformative Play Initiative Seminar 2022: Program and Registration
Nytt avsnitt i vår serie Tranformative Play Initiative Event! Eventet hålls som vanligt online på engelska och mer information hittar du här.
Vit bakgrund med en abstrakt akvarellillustration, text som skrivs ut i eventet på länken nedan.