Utsikt över Visby

Våra forskningsområden

Institutionen för speldesign arbetar med forskning inom speldesign och områden relaterade till det. Inom institutionen strävar vi efter att nå en djupare kunskap om spel, speldesign och deras påverkan på samhället.

Introduktion till Spel- & Samhällslabbet

Doris Rusch föreläser vid konferens

Spel har blivit ett av de mest inflytelserika medierna under 2000-talet. Ändå har vi bara börjat förstå deras påverkan på spelare och samhället som helhet. Spel- & samhällslabbet tittar på speldesign, spel, spelare och spelande i olika sammanhang, som rör ett brett spektrum av socialt relevanta frågor från utbildning till hälsa, personlig utveckling, medborgare och medborgarskap och socialt beteende.

Läs mer på Spel- & samhällslabbets webbsida.

Samarbeten

Vi tycker om att samarbeta och får ofta förfrågningar både inom universtitetet och från utomstående. Innan ni kontaktar oss ber vi er titta på våra riktlinjer för förfrågningar kring forskningssamarbeten

Publikationer

Här kan du se de senaste publikationerna från institutionen.


  • Konferensbidrag

    Shishikui, Yoshiaki; Nakamura, Genki; Hayashi, Masaki

    Assessing viewer satisfaction of CG programs as a substitute for real TV programs

    Ingår i International Workshop on Advanced Imaging Technology (IWAIT) 2020, 2020.

  • Artikel i tidskrift

    Statham, Nataska

    Use of Photogrammetry in Video Games: A Historical Overview

    Ingår i Games and Culture, s. 289-307, 2020.

  • Konferensbidrag

    Takeuchi, Kohei; Hayashi, Masaki; Hirayama, Makoto

    An Immersive Virtual Museum Using a Head Mounted Display

    Ingår i The 6th IIEEJ International Conference on Image Electronics and Visual Computing (IEVC 2019), 2019.

  • Artikel i tidskrift

    Eriksson, Johan; Widén, Per; Bachelder, Steven; Hayashi, Masaki

    Blickar och betydelser: Digitala rekonstruktioner av tavelhängningarna på Stockholms slott 1795–1866

    Ingår i 1700-tal: Nordic Journal for Eighteenth-Century Studies, s. 79-103, 2019.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    Building Virtual Museum Exhibition System as a Medium

    Ingår i 2019 IEEE 8th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2019), 2019.

  • Konferensbidrag

    Takeuchi, Kohei; Hayashi, Masaki; Hirayama, Makoto J.

    Development of VR museum and a comparison with the screen-based virtual musuem

    Ingår i INTERNATIONAL WORKSHOP ON ADVANCED IMAGE TECHNOLOGY (IWAIT) 2019, 2019.

  • Artikel i tidskrift

    Prax, Patrick; Sjöblom, Björn; Eklund, Lina; Nylund, Niklas et al.

    Drawing Things Together: Understanding the Challenges and Opportunities of a Cross-LAM Approach to Digital Game Preservation and Exhibition

    Ingår i Nordisk kulturpolitisk tidskrift, s. 332-354, 2019.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Prax, Patrick

    Is this still participation?: A case study of the disempowerment of player labourers

    Ingår i DiGRA '19, 2019.

    Open access
  • Artikel i tidskrift

    Eklund, Lina; Sjöblom, Björn; Prax, Patrick

    Lost in Translation: Video Games Becoming Cultural Heritage?

    Ingår i Cultural Sociology, s. 444-460, 2019.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki

    Making Fun with Computer

    2019.

  • Artikel i tidskrift

    Prax, Patrick; Eklund, Lina; Sjöblom, Björn

    ‘More like an Arcade’ – The Limitations of Playable Games in Museum Exhibitions

    Ingår i Museum & Society, s. 437-452, 2019.

    Open access
  • Artikel i tidskrift

    Statham, Nataska

    Scientific Rigour of Online Platforms for 3D Visualization of Heritage

    Ingår i Virtual Archaeology Review, s. 1-16, 2019.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Warpefelt, Henrik; Björn, Strååt

    Towards a Narrative Driven Understanding of Games User Experience

    Ingår i HCI International 2019, s. 85-89, 2019.

  • Konferensbidrag

    Asada, Akira; Hayashi, Masaki; Hirayama, Makoto J.

    TV production tool to make art programmes based on a simple scenario

    Ingår i INTERNATIONAL WORKSHOP ON ADVANCED IMAGE TECHNOLOGY (IWAIT) 2019, 2019.

  • Artikel i tidskrift

    Warpefelt, Henrik; Johansson, Magnus

    Understanding the user experience of AI through the lens of game studies

    Ingår i Eludamos - Journal for Computer Game Culture, s. 183-195, 2019.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Fridenfalk, Mikael

    A Generic Method for Distribution of Examination Problems in e-Learning

    Ingår i 2018 IEEE 7ih Global Conference on Consumer Electronics (GCCE 2018), s. 645-646, 2018.

  • Artikel i tidskrift

    Van Rooij, Antonius J.; Ferguson, Christopher J.; Carras, Michelle Colder; Kardefelt-Winther, Daniel et al.

    A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution

    Ingår i Journal of Behavioral Addictions, s. 1-9, 2018.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Tsuruta, Naoya; Teraoka, Takehiro et al.

    Automatic Generation of a TV Programme from Blog Entries

    Ingår i Adjunct Proceedings of ACM TVX2018, 2018.

    Open access
  • Artikel i tidskrift

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    Automatic Generation of CG Animation from the Internet Forum "2 Channeru"

    Ingår i Journal of the Institute of Image Information and Television Engineers, s. 189 189-196 196, 2018.

    Open access
  • Artikel i tidskrift

    Prax, Patrick

    Between global competition, marketing, deviant play, and cheating - High-end raiding in ‘World of Warcraft’

    Ingår i Comunicazione Sociali, 2018.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki

    Generating Play with Computer

    2018.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki

    Neurodrug: Slapstick Effects by Destroying Neurons in a Neural Network

    Ingår i 2018 IEEE 7th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE), s. 588-589, 2018.

    Open access
  • Kapitel i bok, del av antologi

    Prax, Patrick; Rajkowska, Paulina

    Problem Gaming from the Perspective of Treatment

    Ingår i What’s the Problem in Problem Gaming?, s. 91-106, 2018.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Tsuruta, Naoya; Teraoka, Takehiro; Kondo, Kunio; Hayashi, Masaki

    TV Show Template for Text Generated TV

    Ingår i 2018 International Workshop on Advanced Image Technology (IWAIT), 2018.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Tsuruta, Naoya; Sasaki, Kazuo et al.

    Wordpress-based Blog System with a Capability of Showing Entries by TV-program-like CG Animations

    2018.

    Open access
  • Artikel i tidskrift

    Warpefelt, Henrik; Verhagen, Harko

    A model of non-player character believability

    Ingår i Journal of Gaming & Virtual Worlds, s. 39-53, 2017.

  • Artikel i tidskrift

    Prax, Patrick

    Envisager la co-création dans les jeux en ligne comme média alternatif [Co-Creativity in Online Games as Alternative Media]

    Ingår i Néothèque, s. 257 257-287 287, 2017.

  • Konferensbidrag

    Xie, Ning; Yuan, Tian Ye; Nakajima, Masayuki; Shen, Hengtao

    LipSync Generation based on Discrete Cosine Transform

    Ingår i 2017 Nicograph International (Nicoint), s. 76-79, 2017.

  • Konferensbidrag

    Strååt, Björn; Verhagen, Harko; Warpefelt, Henrik

    Probing User Opinions in an Indirect Way: An Aspect Based Sentiment Analysis of Game Reviews

    Ingår i PROCEEDINGS OF THE 21ST INTERNATIONAL ACADEMIC MINDTREK CONFERENCE (ACADEMIC MINDTREK), s. 1-7, 2017.

  • Konferensbidrag

    Kou, Yubo; Johansson, Magnus; Verhagen, Harko

    Prosocial Behavior in an Online Game Community: An Ethnographic Study

    Ingår i PROCEEDINGS OF THE 12TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON THE FOUNDATIONS OF DIGITAL GAMES (FDG'17), 2017.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki; Shishikui, Yoshiaki

    Rap Music Video Generator: Write a Script to Make Your Rap Music Video with Synthesized Voice and CG Animation

    2017.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Shishikui, Yoshiaki; Hayashi, Masaki

    Study on Stagecraft for Automatic TV-like Animation Generation from BBS by TVML

    2017.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Shishikui, Yoshiaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    ラップスクリプト: テキストを書いて音声合成とCGアニメのラップが作れる

    2017.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Shishikui, Yoshiaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    An Attempt of Mimicking TV News Program with Full 3DCG-Aiming at the Text-Generated TV System -

    Ingår i 2016 Ieee International Symposium On Broadband Multimedia Systems And Broadcasting (BMSB), 2016.

  • Konferensbidrag

    Fridenfalk, Mikael

    Application for Real-Time Generation of Mathematically Defined 3D Worlds

    Ingår i Transactions on Computational Science XXVIII: Special Issue on Cyberworlds and Cybersecurity, s. 45-68, 2016.

  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    Automatic CG Talk Show Generation from the Internet Forum

    Ingår i Proceedings of SIGRAD2016, 2016.

    Open access
  • Konferensbidrag

    Hayashi, Masaki; Bachelder, Steven; Nakajima, Masayuki

    Automatic Generation of Personal Virtual Museum

    Ingår i Proceedings of CyberWorlds2016, s. 219-222, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume IX – Number I

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume IX – Number II

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume IX – Number III

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume IX – Number IV

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume IX – Number V

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VI – Number I

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VI – Number II

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VI – Number III

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VI – Number IV

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VI – Number V

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VII – Number I

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VII – Number II

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access
  • Bok

    Fridenfalk, Mikael

    Cellular Automata in Modular Space: Rigid Systems – Volume VII – Number III

    Uppsala universitet, 2016.

    Open access