SPELDESIGN PÅ GOTLAND
Institutionen för speldesign arbetar med utbildning och forskning inom speldesign och områden relaterade till det, såsom exempelvis gestaltning inom konvergerande medier, programmering och projektledarskap.
Inom institutionen strävar vi efter att nå en djupare kunskap om spel, speldesign och spelande. Nationellt och internationellt samarbete med spelindustrin och andra lärosäten är viktigt för oss och höjer kvaliteten på verksamheten.
På institutionen finns runt 30 anställda och vi utbildar nästan 400 helårsstudenter per år.
Nyheter
- Ritual: The Importance of Framing Transformational Experiences 2023-09-06
- Introducing the Master's in Transformative Game Design (60 cr.) 2023-09-06
- Tre lag nominerade på Swedish Game Awards 2023-08-31
- Nordic DiGRA (Digital Game Research Association) 2023-04-26
- Presentation på Game Developers Conference 2023-04-20
- Lecture: "Playing with Perspective: Metareflection and Immersion in Embodied Role-playing” by Hilda Levin 2023-01-25
- Event: "Forgotten Gems: Early Role-playing Game Theory" by J. Tuomas Harviainen 2023-01-03
- Event: Restorying Trans Game Studies: Playing with Memory, Fiction, and Magic for Transformative Identity Work 2022-11-07
- SkillMill presenteras på internationella konferenser 2022-09-22
- Transformative Play Initiative Seminar 2022: Program and Registration 2022-06-23
- Speldesign på Almedalsveckan 2022-06-15
- Co-creation of a Serious Game About Radiotherapy 2022-06-10
- Event: Town Hall / Spring 2022 2022-04-13
- Event: “To Play or Not to Play: Edu-Larp in Curricular Settings" by Katrin Geneuss 2022-03-17
- Event: "Journey into Fear: Horror as a Vehicle for Healing and Transformative Play" by Yeonsoo Julian Kim 2022-03-17
- Event: "Beyond the Couch: Psychotherapy and Live Action Role-playing” by Elektra Diakolambrianou 2022-02-16
- Fristående kurser och diplom i transformativ speldesign 2022-02-11
- Event: "Innovating for Growth: Designing a Culture of Safety in Games” by John Stavropoulos 2022-01-30
- Event: "Designing Intensity: A Case Study of an Extraordinary 24h Scenario Session” by Lauri Lukka 2022-01-18
- Alumni Days 9-10 december 2021-12-03
- Event: Town Hall / Fall 2021 2021-12-02
- Grattis, Professor Doris Rusch! 2021-11-16
- Event: Roundtable / Fall 2021 2021-10-29
- Event: Disrupting Monkey, Laughing Raven: The Magic of the Trickster's Dance 2021-10-14
- Öppen föreläsning: Why Do Humans Play? Exploring the Functions, Benefits, and Meanings of (Dark) Play 2021-09-24
Kalendarium
Blogg

Vill du veta mer om event vi arrangerar eller deltar i, eller se exempel på studentprojekt så besök GAME-bloggen.
Internationella program
Sedan hösten 2016 välkomnar vi studenter från hela världen till ett av våra internationella kandidatprogram som undervisas helt på engelska.
Det gemensamma huvudområdet för samtliga program är Speldesign, vilket kombineras med något av våra tre biämnes-områden; grafik, programmering eller projektledning.
Vi erbjuder även sedan 2018 program på avancerad nivå: Masterprogram i speldesign.
