Institutionen för speldesign

Karriär inom speldesign

Ylva Sundström tyckte att det verkade intressant att arbeta med spel så hon sökte till Speldesign och grafik här på Gotland, och tog sin examen 2012.

Då hon sökte tänkte hon sig en framtid som spelgrafiker, men redan under sin utbildning upptäckte hon att det var rollen som spelproducent som lockade henne mest. Ylva märkte att hon var bra på att få saker att hända och att ta ansvar för den komplexa processen av att skapa ett färdigt spel i sin helhet, utan att fastna i detaljer, förmågor som är grundläggande för en producent.
Nu jobbar Ylva som Art Producer på spelföretaget Gameduell i Berlin.

Ylva Sundström- Berätta lite om dig själv, din bakgrund och vad du jobbar med nu?
Jag är 31 år och är uppväxt i Tyresö i Stockholm. Jag gick samhällsprogrammet i gymnasiet och hade inga planer på att arbeta med spel alls. Jag visste att jag ville göra någonting kreativt, men jag var inte säker på exakt vad.
När jag var 24 år bestämde jag mig för att söka spelutbildningar i Sverige, och jag började då plugga speldesign och grafik på Gotland. Jag hade innan det tagit två distanskurser med spelinrikning och tyckte att det var intressant.
Efter min utbildning började jag arbeta som spelproducent på Zeal på Gotland, och nu arbetar jag som art producer på Gameduell i Berlin. 

- Vad fick dig att välja speldesign?
Jag vet inte. Jag tyckte att det verkade annorlunda, att det verkade intressant att arbeta med spel. Jag hade ingen bra insikt i exakt vilken del speldesignen var av ett spel innan jag läste spelteori. 

- Vad fick dig att välja Gotland?
Jag tyckte att det verkade roligt att bo på en ö. Jag hade varit i Visby flera gången tidigare och visste att det var väldigt fint. Jag tyckte att Visby kändes som en stad trots att den är liten, och inte en "byhåla".

- Har du några tips för läsare som är intresserade av att jobba med spel?
Testa dig fram tills du hittar exakt vad du vill göra inom spel. Det är ett väldigt stort fält och det är föränderligt. Var beredd på att arbeta långa dagar.

- Berätta om några utmaningar du stött på i yrkeslivet?
Att ha tillräckligt många och öppna diskussioner kring speldesign och göra ändringar baserade på dessa, utan tappa bort sig i vad man håller på med, är svårt. Man vill ju alltid att ens spel ska innehålla unika och intressanta komponenter, att spelarens upplevelse ska vara rolig, eller gärna fantastisk. Men det kan vara väldigt svårt att veta vilka idéer som kommer vara värda att lägga ner tid och pengar på. 

Speldesignen är det svåraste enligt min uppfattning. Mitt jobb är enkelt. Säg vad ni vill ha, och när ni behöver det, så göra jag en plan för det. Men när ändringar börjar ske längs med vägen, då är det lätt att tappa bort sig. Samtidigt vill man inte bygga ett spel efter en mall.

- Finns det något spel som du önskar du att du jobbat med?
Jag tänker nog mer i "team" tror jag. Det hade varit otroligt kul att få se hur de arbetar på Bungie tycker jag. Jag har spelat de tidigare Halo-spelen väldigt mycket, och för mig är det några av mina bästa spelupplevelser. Jag hoppas och tror att det kommer från ett starkt och inspirerat team.

Vill du veta mer?

Se Ylvas presentation om sitt jobb på Gameduell från våra Alumnidagar 2015.

Se fler presentationer från alumner om deras karriärer efter examen.